نقش مادران در انتخاب تغذیه سالم برای کودکان




۹ام آذر ۱۳۹۶ سورن

نقش مادران در انتخاب تغذیه سالم برای کودکان

نقش مادران در انتخاب تغذیه سالم برای کودکان ،مادران در انتخاب تغذیه ی سالم، برای کودکان خود نقش بسزایی دارند.

تغذیه سالم و فعالیت بدنی به رشد کودکان، یادگیری، استخوان بندی و تقویت عضلات آنها کمک می کند. پدر، مادر و یا

معلم میتوانند یک الگوی مناسب برای ایجاد رفتارهای سالم و شیوه ی مناسب زندگی برای کودکان باشند. کودکان با

مشاهده و تمرین یاد میگیرند. بنابراین یک الگوی مناسب برای فرزندتان باشید. به همراه فرزندان خود وعده های غذایی

و میان وعده های سالم مصرف کنید ودر بازی های آن ها مشارکت نمایید.

 

انتخاب غذاهای سالم و ورزش منظم به حفظ وزن و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع ۲ کمک می کند.

از مزایای تغذیه سالم می توان به سلامتی بدن، انرژی بیشتر، وزن مناسب، کاهش خطر بیماری ها در بزرگسالی، افزایش

تمرکز، تقویت قلب ،عضلات و استخوانهای محکم اشاره کرد.

هرفردی روزانه باید غذاهای متنوعی از جمله سبزیجات و میوه، دانه های غلات (مانند گندم،جو،برنج،ذرت)، محصولات لبنی

کم چرب، لوبیا یا عدس مصرف کند.

 

با رعایت نکات زیر می توانید فرزندتان را در انتخاب عادت های مناسب تشویق نمایید.

*کودکان را در هنگام گرسنگی به غذا خوردن و در هنگام سیری به دست کشیدن از غذا تشویق کنید.

*در خانواده برنامه ی غذایی سالمی تنظیم کنید زیرا عادت غذایی سالم از خانه شروع می شود.

*تغییرات کوچک و تدریجی در غذاخوردن باعث ایجاد عادتهای سالم درطول زندگی می شوند.

*کودکان را به خوردن غذای سالم و متناسب با سن شان تشویق کنید.

*گاهی به کودکان اجازه دهید تا به مقدار کم غذاهای پرچرب و شیرین(مانند انواع دسر و کیک) مصرف کنند.

*از غذا به عنوان پاداش یا مجازات استفاده نکنید.

*تلویزیون را در طول مصرف وعده های غذایی خاموش کنید.

*اگر نگران عادات غذایی یا وزن کودک خود هستید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

*روز را با مصرف صبحانه سالم شروع کنید.

*به کودکان اجازه دهید تا در کنار شما آشپزی کنند زیرا معمولا کودکان از غذایی که خود درست کرده اند؛ لذت میبرند.

*برای میان وعده های بعد از مدرسه، سبزیجات، میوه یا ماست را در نظر بگیرید.

*آب یا شیر کم چرب را جایگزین نوشیدنی های شیرین و مضر کنید.

*میوه را به صورت کامل در اختیار کودک قرار بدهید.

*در هنگام صرف غذا در بیرون از منزل انتخاب عاقلانه داشته باشید و از خرید غذاهایی با حجم زیاد پرهیز نمایید.

*هر هفته یک غذا یا یک نوع سبزی تازه به کودک خود معرفی کنید.

*تنقلات با کالری بالا مانند آب نبات، شکلات و چیپس را محدود کنید.

 

نقش مادران در انتخاب تغذیه سالم برای کودکان

ترجمه و تلخیص: مائده شاهنظری کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منبع :www.diabets.ca،

منبع ایرانی:سایت وزارت بهداشت

 

تاریخ ارسال : ۶ام آذر ۱۳۹۶

بازدید : ۱۳ بازدید


مطالب پیشنهادی