دانشمندان موفق به کشف ۸۰ ژن افسردگی شدند

۲۹ام فروردین ۱۳۹۷ سورن

این کشف نشان می‌دهد که چرا برخی از افراد نسبت به این بیماری در خطر بیشتری قرار دارند. در بریتانیا، حدود ۱۳ میلیون و در آمریکا ۱۶ میلیون نفر زیر ۴۴ سال به افسردگی مبتلا هستند. افسردگی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های خطرناک دیگری است.

محققان معتقدند که با این کشف می‌توانند بیماران مبتلا را بهتر درمان کنند. یکی از محققان فوق می‌گوید: «کشف این ژن‌ها نشان می‌دهد بیماری افسردگی می‌تواند تا حدی اختلال ژنتیکی باشد و ما امیدوار شدیم که در آینده بتوانیم به بیماران مبتلا به افسردگی کمک و درمان بهتری ارائه دهیم.»

بنا به گفته محققان، اگرچه رویدادهای مصیبت بار و یا اضطراب‌های موجود در زندگی می‌توانند فرد را به افسردگی سوق دهند اما این ژن‌ها می‌توانند افسردگی برخی از افراد را شدت بخشند. در واقع ۴۰ درصد از افراد افسرده، دارای این نوع ژن‌ها هستند.

برخی از این ژن‌ها در فعالیت سیناپس‌ها دخالت کرده و برای آنها مشکل ایجاد می‌کنند. سیناپس‌ها در واقع اتصال دهنده‌های کوچکی هستند که با ارسال علایم الکتریکی و شیمیایی، ارتباط در مغز را آسان می‌کنند و اختلال در عملکرد این سیناپس‌ها، موجب بیماری‌هایی چون افسردگی می‌شود.

در گذشته نیز مشخص شده بود که کاهش هورمون سروتونین که به «حال خوب» معروف است، در فرآیندهای ارتباطی مغز، اختلال ایجاد می‌کند و فرد به افسردگی، وحشت‌زدگی و اختلال وسواسی-اجباری گرفتار می‌شود.

افراد مبتلا به افسردگی، ۴ برابر از دیگران به حملات قلبی مبتلا می‌شوند و احتمال سوء استفاده و یا مصرف بیش از حد دارو و حتی خودکشی در این افراد افزایش می‌یابد. در ضمن چاقی معضل دیگری است که گریبان افراد مبتلا را می‌گیرد.

محققان امیدوارند که با کشف جدید بتوانند بیماران افسرده را راحت‌تر و سریع‌تر از گذشته درمان کنند.

این مطالعه در سورن پینت Nature Communications نيز منتشر شده است.

مطالب پیشنهادی